Open VLD Plus gaat voor ‘waterbussen’ en meer parkeerplaatsen

Een nieuwe motor voor Brugge

Open VLD Plus gaat voor ‘waterbussen’ en meer parkeerplaatsen

mei 22, 2018 Uncategorized 0

Partij stelt eigen Brugs mobiliteitsplan voor BRUGGE – In een eigen mobiliteisplan pleit Open VLD Plus voor meer
ondergrondse parkeerplaatsen en een verdere ondertunneling van ‘t Zand. De partij van lijsttrekker Mercedes Van Volcem wil bovendien ‘waterbussen’ inzetten.

Dat Open VLD Plus pleit voor waterbussen in Brugge, is niet helemaal nieuw. Ook bootjesman Michiel Michielsens kwam in februari al op de proppen met het idee van watertaxi’s, toen hij werd voorgesteld als kandidaat op de lijst van Open VLD Plus. Zijn partijgenoten Mercedes Van Volcem, Jean-Paul Cannaert en Jasper Pillen zien de waterbus vooral als een middel om de randparking aan Steenbrugge te ontsluiten. “De batobus is ook een succes in Parijs en andere steden”, luidt het bij het drietal. “We geloven niet in een tram in de binnenstad. De smalle straten zijn nu al moeilijk voor de bussen van 11 meter en dat is ook de reden waarom we kleinere bussen willen.

Wij geloven dat een waterbus veel gemakkelijker én betaalbaarder is.” Ondergronds Van Volcem, Cannaert en Pillen hechten ook veel belang aan parkeermogelijkheden. “We willen voldoende parkeerplaatsen voor bewoners en bezoekers”, klinkt het. “De huidige tendens om bovengronds parkeerplaatsen te schrappen in de binnenstad of om het bovengrondsparkeren te ontmoedigen, kan enkel aanvaard worden als er eerst kwalitatieve extra parkeercapaciteit komt. Daarom kiezen we voor nieuwe ondergrondse parkings en een betere ontsluiting van de bestaande randparkings. Als er eindelijk werk gemaakt is van extra parkeercapaciteit, is het volgens ons zelfs mogelijk om in sommige straten waar de parkeerdruk heel hoog ligt, enkel bewonersparkeren toe te laten binnen bepaalde uren.” Open VLD Plus pleit ook voor onder meer een autoluwe binnenstad, gratis kortparkeren aan winkels, duurzame mobiliteit en fietsveiligheid- en comfort. Tot slot pakt het drietal ook uit met een opmerkelijk, maar niet nieuw voorstel: een verlenging van de ondertunneling van ‘t Zand. “Tot voorbij het station, om zo een nieuwe groene zone te creëren in het verlengde van het nieuwe ‘t Zand. Dankzij deze ingreep zou een nieuw stadspark gecreëerd worden, dat ‘t Zand met de Vesten ter hoogte van de
Bloedput verbindt.”

Bron: Brugsch Handelsblad Brugge

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *